Olet täällä

Ihmiset kiinnostavat, brändit eivät

Ihmiset kiinnostavat, brändit eivät

Henkilöbrändi-keskustelu ei ole niin uusi asia, kuten viime vuosien hypestä voisi kuvitella. Kirjailija Tom Peters lanseerasi termin henkilöbrändi jo vuonna 1997. ”Ole oman elämäsi toimitusjohtaja” oli slogan, jonka Peters esitti ja joka lähti leviämään liike-elämän väen keskuudessa.

Samana vuonna Fast Company julkaisi Petersin artikkelin The Brand Called You. Peters kuvaa muutosta suoralla ajatuksella, jossa tavaramerkkibrändien lisäksi jokainen yksilö on brändi:

”Starting today you are a brand”

Työnkuva tai titteli ei määrittele brändiäsi, vaan se, kuka syvimmiltäsi ihmisenä olet ja millaiseksi versioksi itsestäsi haluat tulla.

Peters oli aikaansa edellä, mutta tosiasiassa vasta nyt meillä kaikilla on täysin samat mahdollisuudet oman osaamisemme markkinointiin ja henkilökohtaisen brändin rakentamiseen. Kotisivut, blogit ja sosiaalinen media ovat mullistaneet yksilön rajat.

Suomalaisessa työkulttuurissa sana ”henkilöbrändi” voi tuntua vieraalta, koska emme ole aiemminkaan pitäneet meteliä saavutuksistamme. On menty yrityksen brändi edellä, mutta kiinnostavien kasvojen aika on nyt.

Yritysten harmaat some-tilit eivät kerää seuraajia, mutta innostavat, keskustelevat ja osallistuvat hahmot kyllä. Henkilöbrändäyksestä ja sen tarpeellisuudesta ollaankin kahta mieltä: ne, jotka näkevät muutoksen työelämässä ja ymmärtävät henkilöbrändin vahvistamisen tärkeyden osana tätä muutosta sekä ne, jotka ajattelevat henkilöbrändäyksen olevan epäaitoa ja ”muovista”.

Keskustelu on erittäin tervetullutta, ja viimeisimpänä julkista keskustelua on hämmentänyt Facebookin operatiivinen johtaja Sheryl Sandberg Whartonin yliopiston haastattelussa. YouTube-videolla Sandberg vastailee kysymyksiin esimerkiksi henkilöbrändäyksestä. Toisin kuin olettaisi, sosiaalisen median kuningatar Sandberg ei innostu henkilöbrändin systemaattisesta rakentamisesta. Sandbergin mielestä ihmisiä ei voi paketoida samalla tavalla kuin tavaramerkkibrändejä, sillä silloin ihmisistä tulee tehottomia ja epäaitoja. Mitä Sandberg sitten neuvoo tekemään?

Lopeta paketointi, puhu rehellisesti ja löydä oma äänesi.

On virkistävää, että yhden maailman suurimman sosiaalisen median johtaja uskaltaa uhmata yleistä mielipidettä ja haastaa ihmisiä ajattelemaan uudesta näkökulmasta. Itse olen sitä mieltä, että henkilöbrändäyksen stigma tulee karisemaan sen myötä, mitä enemmän siitä puhutaan sosiaalisen myynnin ja myyjän työkaluna sekä työn muutoksen yhteydessä.

Suosittelen Tom Petersin tapaa pysähtyä miettimään omia intohimojaan, vahvuuksiaan ja unelmiaan. Henkilöbrändäyksen on hyvä olla kombinaatio suunnitelmallisuutta; vahvuudet, oma ääni, kanavat, tavoitteet sekä spontaania toimintaa; keskustelut, kohtaamiset, sisällöt. Näistä rakentuu parhaimmillaan aito, rehellinen, lähestyttävä ja vaikuttava ihminen. Ja henkilöbrändi.

 

Laura Pääkkönen

Laura Pääkkönen on yrittäjä ja Social Selling –valmentaja. B2B-myynnin ja digimarkkinoinnin kokemus yhdistettynä vaikuttamiseen ja vuoropuheluun somessa, ovat luoneet vahvan pohjan näkemykselliselle ja tulokselliselle myynnin modernisoinnille B2B –yrityksissä. Hän on rakentanut sosiaalisen myynnin yhteisöä ja nostanut teemaa keskusteluun niin Social Selling –Facebook-ryhmän kuin socialselling.fi – sivustonsa kautta. Pääkkönen on syyskuussa julkaisemassa esikoiskirjansa Social Sellingistä ja asiantuntijabrändäyksestä. Kirja on ostettavissa osoitteesta https://socialselling.fi/palvelut/social-selling-kirja/

www.socialselling.fi

SocialSellingFi – Facebook-ryhmä

SocialSellingFi – Facebook-yrityssivu

---

Lue lisää tarinoita ja napakoita kannanottoja myynnin ja markkinoinnin maailmasta osoitteessa www.mma.fi/blogi

Kommentit

Hyvä juttu Laura. Korostaisin sitä, että henkilöbrändi ja henkilöbrändäys ovat todellakin eri asioita, saman kolikon eri puolet.

Toisaalta on se luontaisesti oman osaamisen, tekemisen ja persoonan ympärille muodostunut brändi, joka usein kulminoituu ansioluetteloon ja Linkedin-profiiliin työnhaussa. Muiden ihmisten käsitys siitä millaisia osaajia olemme omalla alallamme.

Sitten on ihmisiä, jotka systemaattisesti henkilöbrändäävät itseään, pyrkien rakentamaan sellaisen asiantuntija-/osajaa-statuksen tekemisensä, osaamisensa ja näkemyksiensä ympärille, jolle selkeästi haetaan brändiarvoa.

Brändiarvo muodostuu aikanaan työtarjousten, keikkapyyntöjen, tarjouspyyntöjen, inbound-asiakaskontaktien, asiakkaiden sitoutumisen, yms. ympärille, ja sille voidaan laskea selkeä taloudellinen hyötyarvo.

Kaikilla siis on henkilöbrändi, mutta harva sitä miettii rakentavansa noita em. ansioluetteloa ja Linkedin-profiilia pidemmälle tai yleensäkään tekemisiään suunnittelee.

Monet ammattilaiset, jotka hyvin luontaisesti käyvät somessa, keskustelufoorumeilla tai live-tilaisuuksissa asiantuntijakeskusteluja, jakavat osaamistaan eri tavoin ja eri kanavissa, harvoin mieltävät omaa tekemistään henkilöbrändäykseksi vielä siinäkään vaiheessa, kun Exceliin tai Evernoteen sketchaavat ajatuksia siitä, missä kanavassa niitä potentiaalisia rekrytoijia, asiakkaita tai muita alan ammattilaisia liikkuu, kun mietitään miten omaa osaamista lädetään jakamaan, tai miten se artikuloidaan.

Osalle YouTubeen ammatillisten videoiden tekeminen tai bloggaaminen ovat aika luonteva jatkumo omalle tekemiselle, eikä sitä missään vaiheessa kutsuta henkilöbrändäämiseksi - vaikka se henkilöbrändäyksen tunnusmerkit täyttääkin - koska brändi-sana liitetään niin vahvasti edelleen johonkin ulkokultaiseen oman haarniskaan kiillottamiseen, julkiseksi henkilöksi pyrkimiseen tai tarpeettomaan ja ärsyttävään oman hännän nostoon.

Oman asiantuntijastatuksen ja henkilöbrändin miettiminen ja suunnitteleminenkin on hyvä harjoitus kenelle tahansa, joka miettii urakehitystään, myynnin rakentamista oman henk-koht.verkoston ja tekemisen ympärille, tai kun halutaan aktivoida inboundia. Miksi sitä tekemistä ja suunnitelmallisuutta kutsutaan, ei saisi vaikuttaa itse temiseen.

Kirjoitin aiheesta vajaa vuosi sitten pitkän pohdinnan Digitalist-blogiin, jos aihe kiinnostaa enemmänkin:
http://digitalistnetwork.com/unohda-henkilobrandays/

Kiitos kommentistasi Tom. Hyvää pohdintaa, ja kaikki kiteytyy lopulta siihen, että terminologialla ei tulisi olla väliä, vaan lopputuloksella.