Olet täällä

Liikennekaari kylvää rahaa!

liikennekaari.jpg

No niin, tulevaisuudessa – ehkä – autoilijoita seurataan ajoneuvoihin asetetuilla laitteilla, tien käyttö on maksullista ja käytöstä rahastaminen annetaan yksityisille yrityksille. Miksi tämä jo hylätty ns. Ollilan työryhmän satelliittipaikannushanke pomppii esiin? Rahan vuoksi.

Autoilijoita verotetaan Suomessa rankalla kädellä. Yhteensä valtion verotulot tästä ovat jotakuinkin kahdeksan miljardia euroa. Tuon rahakasan jakaminen herättää kiinnostusta, sillä nyt näyttää siltä, että erilaisin lupauksin ja ennusteluin ollaan meille rakentamassa ja myymässä järjestelmää, jossa joku tai jotkin näkevät mahdollisuuden laittaa ”käden alle”. Miksi eivät laittaisi, kun kerran rahastamaan pääsee. Jopa siitä, että menet ajamaan autolla tielle!

Suuret lupaukset ja haaveet syötetään meille tienkäyttäjille ja myös poliittisille päätöksentekijöille optimistisilla tulo- ja kustannusarvioilla. Uuden järjestelmän hyötyä myydään kuluttajille erilaisin auto- ja polttoaineverotukseen ounastelluin alennuksin. Kaikki on kuitenkin vain lupauksia ja näkemyksiä. Mietteitä siitä, mitä voisi olla. Samaan aikaan on kuitenkin tehty laskelmia, joiden mukaan enemmän ajava ja pitempään saman auton omistava henkilö maksaisi jonkun vuoden aikana luvatun auto- ja ajoneuvoveron alennuksen todellisuudessa moninkertaisesti uudessa järjestelmässä.

Uusia bisnesideoita kaivataan, mutta onko todella tarpeen muuttaa yhteiskunnan perustoiminnot liiketoiminnaksi jollekin? Sekä Suomella että suurilla kaupungeillakin on huonoa kokemusta perusinfran myymisestä liiketoiminnaksi. Aina ei ole onnistuttu. Liikenneverkkotyöstä on jätetty merkittäviä eriäviä mielipiteitä myös valtiovarainministeriöstä.

Vielä näiden tietojen valossa en kannata kilometrimaksujärjestelmää.

 

Juha Häkkinen, toiminnanjohtaja, Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA

---

Lue kaikki MMA-blogit osoitteessa http://www.mma.fi/blogi

Kommentit

"Mustan laatikon" asentaminen tulee kalliiksi autoilijoille ja mikä sen hyöty on? Autoilija maksaa lootan+kilometrikorvauksen. En hyväksyisi ehdotusta tällaisenaan, täysin raakile. Samaa mieltä Juhan kanssa, että autoilijoita verotetaan jo nyt rankalla kädellä.

Kun nykyinen polttoainevero kohdistuu suoraan heihin jotka ajavat paljon, kuluttavat eniten tieverkkoa ja lisäksi rankaisee saastuttavaa vanhaa teknikkaa käyttävää autoilijaa, ei suunnitelluilla uudistuksilla voiteta yhtään mitään. Kun sähköautoilta poistettaisiin esimerkiksi käyttövoimavero, annettaisiin ilmaisia pysäköintimahdollisuuksia ja lupa käyttää bussikaistoja, sekä rakennettaisiin kattava ilmainen latausverkosto , mitään nyt harkittuja uudistuksia ei tarvittaisi, vaan autoilu kehittyisi vähitellen , ilman byrokratiaa ja markkinahäiriöitä siihen suuntaan mihin halutaan.

Olen ottanut tähän asiaan kantaa jo eri yhteyksissä, mutta hieman eri lailla tarkastellen vielä kerran. Berner ja myös Keskustan varapuheejohtajat ovat korostaneet, että autoilijan kustannukset eivät saa nousta. Tässä on pieni ongelma. Valtio tuskin luopuu nykyisin tieliikenteeltä keräämästään ylimääräisestä eli 6,4 miljardista eli jäljelle jää investointeihin ja ylläpitoon käytetty 1,6 miljardia. Tuo on se summa, jolla poliitikkojen puheiden perusteella pitäisi edelleen hoitaa investoinnit ja ylläpito ENTISTÄ PAREMMIN ja siitä pitäisi lohjeta OSUUS UUSILLE RAHASTAJILLE, koska edelleen poliitikkoihin viitaten autoilijan kulut eivät saa nousta. USKOKOON KEN HALUAA. Tietenkin aina voidaan ottaa lisää velkaa, mutta se on myös maksettava joskin sopii hyvin nykyiseen julkishallinolliseen moraaliin eli maksakoon tulevat sukupolvet. Lisäksi minulle ei ainakaan ole selvinnyt miten tämä uusi järjestelmä paremmin kuin polttoainevero kohdentaa kustannukset käyttäjille ja miten se helpottaa ihmisten liikkumista, navigaattorihan on jo keksitty ja tarjoaa jo nykyään valittavaksi useita vaihtoehtoisia reitit