Olet täällä

Soittobotit mylläävät myynnin ja markkinoinnin maailmaa

soittobotti

Anteeksi, ketkä?

Soittobotit. Robotit, jotka tekevät myyjien ja markkinoijien soittotyöt heidän puolestaan.

Väittäisin, että suurella osalla lukijoista kuohahtaa ja inhon sekä vastustuksen tunteet nousevat pintaan. Eihän kukaan voi pitää siitä, että robotti soittaa. Vai voiko?

Yhdysvalloissa tehtiin vuonna 2017 lähes 30 miljardia bottipuhelua. Pelkästään vaalien aikaan marraskuussa soitettiin yli 5 miljardia robottipuhelua. Suurin osa puheluista oli poliittisia puheluita, joissa kehotettiin äänestämään jotain tiettyä ehdokasta. Toki sekaan mahtui myös jokunen häirintäpuhelukin, mutta suurin osa puheluista koski joko kaupantekoa tai politiikkaa.

Puhelua on jostain syystä pidetty pyhänä asiana ja se tuntuu nostattavan kanavista eniten tunteita, kun aiheena on myynti tai markkinointi. Tekstiviestimainonnasta ei juurikaan pöhisty. Meilit taas osaavat järjestää oikeat, hyvää tahtovat viestit inboxiin ja pahaenteiset spämmit roskapostiin. Puheluissa tätä ei ole. Kun soitat, vastapuolen puhelin soi, oli aiheesi varaus positiivinen tai negatiivinen.

Moni saattaa ajatella, että soittobotti nähdään ensisijaisesti negatiivisena. Tutkimukset osoittavat kuitenkin toista. Kun ihminen soittaa ihmiselle, välissä vaikuttaa aina käyttäytymisnormimme. Emme halua olla lähtökohtaisesti epäkohteliaita ja lyödä lehtimyyjälle luuria korvaan, mutta toisaalta tämä sinnikäs lehtimyyjä katkaisi juuri sen, mitä olit tekemässä ja ajatuksesi pakotetaan arvioimaan ehdotettua, yleensä keksittyä “kanta-asiakastarjousta”. Vastaanottaja joutuu epämiellyttävään tilanteeseen, joka ajaa lopulta siihen, ettei tuntemattomiin numeroihin enää halua vastata - silläkin uhalla, että kyseessä voisi olla tärkeäkin puhelu.

Mutta kun robotti soittaa, käyttäytymisnormisto ei enää päde. Robotin soitto on tunneneutraali. Robotti ei loukkaannu, jos lyöt luurin korvaan. Robotti menee myös suoraan asiaan, eikä kinastele kanssasi siitä, onko tarjous hyvä ja että saahan hän laittaa sen tulemaan. Ei. Robotti yksinkertaisesti kertoo asiansa ja sen jälkeen jää vastaanottajan tehtäväksi päättää, haluaako hän, että ihminen soittaa perään vai laittaako hän luurin kiinni ja jatkaa elämäänsä.

Robottisoittamista voi verrata televisiomainoksiin. Kuka loukkaantuu siitä, että kesken Salkkarien tulee K-kaupan mainos, jossa lohifile on tarjouksessa. Ei varmasti kukaan. Kohtaat sen neutraalisti. Jos olet kiinnostunut kalasta, käyt todennäköisesti ostamassa sen K-kaupasta ja jos kala ei kiinnosta, hävität mainoksen sanoman mielestäsi. Mutta kuinka raivostuttavaa olisi, jos kesken televisio-ohjelman K-kaupan kalakauppias rimputtaisi ovikelloa ja esittelisi sinulle tarjouksessa olevaa lohta? Kokisit varmasti ärtymystä ja jossain vaiheessa et enää uskaltaisi avata ovea ovikellon soidessa.

Sama tilanne on puhelinmyynnissä. Brändi ei kärsi siitä, että botti soittelee, vaan päinvastoin. Ostokäyttäytyminen on muuttunut dramaattisesti kolmenkymmenen vuoden aikana eikä B2B-päättäjä tai kuluttaja enää arvosta sitä, että myyjä soittelee ja vääntäen ja kääntäen saa sinut joko ostamaan tuotteen tai lyömään raivoissasi luurin kiinni. Ostajan täytyy kokea, että päätös on hänen, ei kenenkään muun. Ja tässä botit ovat lyömättömiä. He vain kertovat, eivät ahdistele.

Maailmalla vastaavia soittobotti-yrityksiä syntyy kuin sieniä sateella. Jopa Ruotsissa on jo soittobottiyritys, joka vaihtaa miljoonia. Ei mene aikaakaan, kun myös Suomi saa oman soittobottinsa ja toivon mukaa muokkaa sitä, kuinka me myymme ja markkinoimme puhelimessa.

Ainakin itse ottaisin paljon mieluummin vastaan robotin huolitellun myyntiviestin kuin provikkapalkkaisen lehtimyyjän.

Robottirikasta vuotta 2019!

 

Mikael Hugg

Mikael on markkinoinnin ja myynnin milleniaali, kauppatieteiden maisteri, sarjayrittäjä ja ammattipuhuja. Hän on myös myyntihakkerointitoimisto Supersold Helsingin perustaja ja toimitusjohtaja sekä konsultoinut useita Suomen suurimpien yrityksen johtoryhmiä.

Myynnin ja markkinoinnin intohimojen lisäksi hän on kirjoittanut kirjan julkisen puhumisen pelkojen murskaamisesta, ylentynyt avustavaksi sukelluskouluttajaksi, rakentanut custom-moottoripyörän sekä ansioitunut hengenpelastusmitalilla. Hänestä saa lisää tietoa osoitteesta www.mikaelhugg.com | Twitter: @MikaelHugg | Linkedin.com/in/mikaelhugg | facebook.com/huggmikael

---

Tarinoita ja napakoita kannanottoja työelämän, myynnin ja markkinoinnin maailmasta osoitteessa www.mma.fi/blogi

Viimeisimmät blogikirjoitukset: