Olet täällä

MMA pitää väyläverkkomallia liian rajuna

liikenneväylät

Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA:n puheenjohtaja Jarmo Hyvärinen suhtautuu varauksellisesti uusiin maanteiden yhtiöittämissuunnitelmiin ja muihin liikenteen verotuksen uudistussuunnitelmiin.

- Liikenne- ja viestintäministeriön ehdotus selvitykseksi liikenneverkon kehittämisestä julkaistaan tämän viikon torstaina 19.1. Tietoa asiasta on liikkunut julkisuudessa jo jonkin aikaa ja vastaanotto ei näytä olleen kovinkaan suopea missään päin.

Hyvärinen ei ole sanojensa mukaan yllättynyt hankkeen nihkeästä vastaanotosta. Esimerkiksi nykyisen hallituksen hallitusohjelmassa ei ole mainintaa liikenteeseen ja sen verotukseen näin radikaalilla tavalla puuttumisesta.

- Ja jos väyläverkkoyhtiöhanke johdetaan hallitusohjelman joistakin muista tavoitteista, niin silloin asiassa on myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA:n mielestä melkoista peittelyn ja selittelyn makua. Miksi ja ketä varten pitää perustaa kilometrikauppahanke?

Julkisuuteen tihkuneiden tietojen mukaan autoilun verojen olisi tarkoitus alentua saman verran kuin mitä uudessa järjestelmässä perittäisiin käyttömaksuja. Hyvärisen mukaan tämä onkin vähimmäisvaatimus muutosten hyväksyttävyydelle, mutta sekään ei poista esimerkiksi hankkeeseen liittyvään autojen paikannukseen liittyviä tietosuojaongelmia.

Liikenne- ja viestintäministeriön ehdotus lähtee julkistuksen jälkeen laajalle lausuntokierrokselle ja samalla siitä ilmoituksen mukaan avataan kansalaiskeskustelu Ota kantaa -palvelussa.

- Otamme aivan varmasti kantaa hankkeeseen niiden taustaselvittelyjen ja muun työn lisäksi, mitä asiassa olemme tähän mennessä jo tehneet. Hankkeessa on paljon hyvääkin, mutta kokonaisuus on vielä liian raju. Emme ehkä tarvitse tällaista liikenteen suurremonttia. Pelkkä liikenteen verotuksen reivaaminen hankinnasta käytön suuntaan ilman ihmeellisyyksiä ja meidän kulttuurille vieraita yhtiöittämis- ja rahastusmalleja saattaisi riittää.