Olet täällä

MMA suhtautuu varauksellisesti liikennekaari-hankkeeseen

liikennekaari lokakuu

Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA suhtautuu varauksellisesti liikennekaarihankkeeseen. Täyden tyrmäyksen MMA:lta saavat hankkeeseen yhdistetyt mahdolliset työmatkustamiseen liittyvät uudet maksurasitteet (KL 15.10.2016).

- Emme vastusta kehitystä ja sitä, että liikenteen päästöjä pyritään suitsimaan. Niin pitääkin toimia. Vastustamme sitä, että työmatkoihin ja työajoon henkilöautoa käyttävät joutuvat maksajiksi. Kaikki työ ja asuminen ei sijoitu Kehä III:n sisäpuolelle. Henkilöautoliikenteelle on todellinen tarve ilmastoltaan haastavassa maassa, jossa välimatkat ovat pitkiä ja asutus harvaa, perustelee MMA:n toiminnanjohtaja Juha Häkkinen.

MMA:n mielestä palkansaajalla ja yrittäjällä on edelleen oltava oikeus täyteen korvaukseen työnteon kustannuksista – myös työmatkoihin liittyen.

MMA:n saamien tietojen mukaan vuoden 2017 kilometrikorvaustasoa, kuten muitakin verohallinnon ohjeita, valmistellaan tällä hetkellä aikaisempaan tapaan. Lisäksi liikenneministeri Anne Berner on julkisesti ilmoittanut, että valtion liikenneverkkoyhtiöstä kyllä valmistellaan mallia, mutta esillä ei ole ollut muutoksia työmatkojen kilometrikorvauksiin.

- Toisaalta verotusasiat – ja samalla myös kilometrikorvausasiat –  kuuluvat ennen kaikkea valtiovarainministeri Petteri Orpon toimialueelle, Häkkinen huomauttaa.

Häkkinen pitää Kauppalehden uutisointia (KL 15.10.2016) esimerkkinä siitä sekavuudesta, jonka liikennekaaren huimat ja välillä todellisuudestakin irtoavat visiot aiheuttavat. Kauppalehden jutun mukaan hanke leikkaisi niin tulevaisuuden kilometrikorvaukset kuin kodin ja työpaikan välisten työmatkojen vähennykset.

- Toivon, että liikennekaaren hienojen visioiden taustalla ei kaivettaisi salassa uudestaan esille satojen miljoonien kustannuksia aiheuttavia satelliittihankkeita, jotta jollekin taholle saataisiin uutta bisnestä. Liikenteen ja autoverotuksen tärkeimmät kehittämiskohteet ovat muualla. Huomio tulisi kiinnittää autoverotuksen selkeään muuttamiseen kohti eurooppalaista mallia. Lisäksi tarvitsemme liikenneverkon nykyistä parempaa ylläpitoa ja kehittämistä.